Det här var det första en av deltagarna sa till mig när en utbildning inleddes och den här kommentaren har fastnat i mig och jag har verkligen grubblat på vad den betyder och vad hon ville ha sagt.
Att ha arbetat med en sak i många år kan vara en stor fördel för du har samlat på dig en stor bank av händelser och situationer som du löst på många olika sätt. Du har lärt dig att tackla olika situationer på olika sätt.
Å andra sidan kanske du upplever att dagarna passerar förbi som de alltid har gjort, det händer inget nytt och inget förvånar dig längre och ditt beteende börjar går på rutin. Du kör på i samma gamla hjulspår som du alltid har gjort. Morgondagens beteende är exakt en kopia av hur du gjorde i går. Hjulspåren blir bara djupare och djupare.
Är det ett likhetstecken med att den som har längst erfarenhet är den som skapar mest nöjda kunder?
Jag har tänkt massor på kommentaren som kvinnan på utbildningen gav mig och det kan finnas olika vinklar på den.
Den ena är att det kanske fanns en bitterhet i att ha arbetat så länge med en sak och aldrig erbjudits att få gå en utbildning. Den andra tanken kan vara att det fanns en rädsla om att få insikter att ha gjort fel i en massa år. En annan tanke är att hjulspåren blivit så djupa att det skulle krävas en enorm insats för att ta sig ur de och den energin kanske inte finns.
Jag tror erfarenhet kan vara helt fantastiskt om den används på rätt sätt men det är inte ett likhetstecken att du är dubbelt så bra som din kollega bara för att du arbetat dubbelt så lång tid.
Oavsett vad vi arbetar med, oavsett vilken situation vi befinner oss i och oavsett vilka relationer vi pratar om kan erfarenheten vara ett hot när vi endast börjar upprepa gamla beteenden.
Dessvärre tror jag att om vi kör på för länge i de gamla hjulspåren och de blir för djupa så kanske vi förr eller senare passerar vårt eget ”bäst-före-datum”. Det spelar ingen roll om det är yrkesrollen vi pratar om, det kanske är rollen som kollega eller rent av som förälder och partner. För att använda vår erfarenhet så den blir värdefull behöver vi stanna till och fundera på vad, och hur, vi vill utveckla oss. Inte göra om oss totalt men förfina oss, förbättra oss eller göra små justeringar som leder till något bättre.
Stanna upp en stund och fundera på vad du skulle vilja förfina i ditt eget sätt att vara. Tänk mot din kund, tänk i relationen med din kollega och ta även en fundering kring hur du är som partner.
Hitta några små saker som kan göras på ett bättre sätt så säkerställer du att inte passera ditt eget ”bäst-före-datum”.
Lycka till / Christer