För en tid sedan diskuterade vi om att det är viktigt att vara trovärdig i mötet med kunder, kollegor och alla andra du möter. Vad det innebar fanns det många blandade uppfattningar om. Även om vad man ska göra för att uppfattas som trovärdig. Det finns dock ingen universallösning eller quickfix för att bli trovärdig utan det är något du behöver arbeta med på ett långsiktigt plan.
Om du uppfattas som trovärdig innebär det att andra lyssnar på vad just du har att säga.
Om du inte uppfattas som trovärdig innebär det att dina idéer blir ifrågasatta, andra lyssnar inte på dig och att du kan ha svårt att nå fram.
Men att vara trovärdig innebär att du måste vara värd att tro på!
Min mening är att du måste visa att du finns för andra människor och är en god lyssnare innan du själv börjar prata om vad du anser och vad du tycker. Om andra känner att du lyssnar och förstår vad de menar kommer de att lyssna på dig och i och med det finns det stora möjligheter för dig att uppfattas som trovärdig. Det räcker inte med att visa det här någon enstaka gång utan blir mer ett sätt att vara i mötet med andra.