Gnällkvarten!

Vi gnäller alla ibland. En del mer och en del mindre. Ibland kan vi fastna i en ond gnällcirkel där vi ständigt går runt och muttrar negativt över allt vi ser, hör och upplever. Är det bra att gnälla eller är det bara av ondo? Viktigt att komma ihåg är att gnäll...

Jag hör vad du säger!

En härlig fras som vi alla har hört, kanske sagt och vi kan verkligen fundera på vad den betyder, egentligen. Vi kan börja med skillnaden mellan att höra eller att lyssna. Enligt Wikipedia (där all sanning tydligen ska finnas 😉) är definitionen av höra att...

Feedback eller gnäll?

Dina kunders synpunkter är, med rätt inställning, en gåva för att kunna utveckla sig och bli bättre i morgon. Det finns alldeles för många som inte vågar klaga öppet och offentligt. Det finns många orsaker till att vi inte är bra på att klaga. Det ena kan vara en...

10 år av frustration…

…det här var de första ord hon sa när hon kom fram till mig vid kafferasten. Jag hade ägnat över en timme åt att prata om hur olika vi är och hur olika vi ibland tänker. Jag utgår från oss människor och gör en förenklad bild med hjälp av färger. Det finns röda, blåa,...

Jaha det blir en sådan här dag…

Alla kan ha en dålig dag men en del har det mycket oftare än andra. Jag har varit ute och pratat med massor av organisationer, företag, förvaltningar eller mindre grupper och det här kommer alltid igen. I alla grupper finns det folk som är s.k. energitjuvar. De kan,...

Snälla människor blir lyckligare!

Det amerikanska universitetet UC Barkeley gjorde en stor studie med över 70 000 människor som deltog i över 200 länder. Studien visade tydigt att snälla människor blir lyckligare och påverkas mindre av stress. Undersökningen inleddes med en enkät som alla svarade på...

Vad pratar ni om på fikarasten?

Det här kan säga en del om vilken kultur som råder på företaget. Hos en del företag är det lätt att kafferasten blir ett forum att ta upp de besvärliga kunderna och att vi verkligen får spy av oss om hur hemska en del är.  Det som är spännande är att det kan vara...

Vem vill du vara idag?

Jag körde en utbildning för en tid sedan då jag fick en fantastisk historia berättad för mig. Det var en receptionist på en vårdcentral som berättade om en händelse som inträffade på hennes egen vårdcentral. ”Vi möter massor av kunder när vi sitter i receptionen som...

Hur vill du bli ihågkommen?

Hur vill du bli ihågkommen? Jag träffade en gammal arbetskamrat för en tid sedan över en lunch. Det var en massa år sedan vi arbetade tillsammans och sedan dess har vi haft mest kontakt via sociala medier. Vi var båda säljare och ingick i ett stort gäng av säljare med...