Alla kan ha en dålig dag men en del har det mycket oftare än andra. Jag har varit ute och pratat med massor av organisationer, företag, förvaltningar eller mindre grupper och det här kommer alltid igen. I alla grupper finns det folk som är s.k. energitjuvar. De kan, genom bara sitt sätt att bete sig, påverka hela arbetsgruppen på ett negativt sätt. De kommenterar, de ironiserar och de sprider en massa negativ energi. Faktum är att när de tar en semesterdag mitt i veckan så skapar de faktiskt den bästa stämningen på sin egen arbetsplats. Genom att inte närvara skapar de arbetsglädje! Vilket i sig är en fullständig katastrof.
Det finns flera aspekter på det här. En är att vi alla måste ta ett ansvar för att skapa den bästa arbetsmiljön för våra kollegor. Beroende på hur jag själv beter mig så kan jag ge dig en bra eller dålig dag. Vilket ansvar tar du?
En annan aspekt är att vi alla vill att det här ska vara en ledarskapsfråga. Det vill säga att när vi har en kollega som beter sig illa så går vi till chefen och säger att han/hon ska göra något. Det är en ledarskapsfråga men det är också en medarbetarfråga! Vi som kollegor har ett stort ansvar att våga säga till när de negativa sätter igång. Vi behöver våga säga till på ett bra sätt. Att våga säga ”vi vet att det här inte fungerar och har varit så en längre men kan vi inte prata om något annat en enda gång?”. Vad händer om du säger det här vid en kafferast när den negativa sätter igång. Eftersom du troligen inte har provat kan det faktiskt betyda att du gör något nytt och i och med det kan få ett nytt resultat. Våga prova!
En annan aspekt är hur du ska hantera dina egna känslor när de negativa sätter igång. Du kan inte ändra andra men du kan ändra dig själv är ett viktigt fakta. Hur ska du då göra för att hantera dina egna känslor när de negativa sätter igång?
Två små situationer.
En vanlig sak vi försöker göra är att försöka vända dem att se något positivt istället. Det kan exempelvis låta: ”så farligt är det väl inte, det finns ju positiva saker, men det är ju inte jämt, det har ju faktiskt fungerat”. Det som ofta sker är att den negative klamrar sig fast vid sin åsikt och försöker övertyga dig om att den har rätt. Du försöker övertyga den negative om att du har rätt. Ofta leder det här ingenstans.
Ett annat alternativ är att vi blir tysta eller till och med håller med i viss mån. Ofta ger det här energi till den negative att fortsätta att sprida sin frustration och negativa energi. Då är ju faktiskt du en del av detta.
Två små tips
Det ena är att spegla den negative. När den säger att inget fungerar så kan du lugnt säga att ”det är förskräckligt när inget fungerar”. Var sedan tyst. När de negativa säger att semestern var helt förstörd pga alla förseningar kan du lugnt säga att ”det måste vara fruktansvärt att lägga ut så mycket pengar på en semesterresa och att allt nu är förstört”. Ofta leder det här till att den negative säger att ”allt var ju inte förstört det fanns ju också bra saker”. Genom att ändra dig har du nu ändrat andra!
Det andra är att säga ifrån. ”Du berättade om det här igår och även förra veckan och vi vet om allt det här, skulle inte vi kunna prata om något trevligt istället?”. Om du har tur kommer dina kollegor att ställa upp och säga att de håller med. Vilket skulle kunna leda till att den negative i alla fall inte fortsätter.
Du kan aldrig ändra andra men genom att ändra sitt eget beteende kan det påverka andra.
Sedan kommer vi till din egen frustration när den negative sätter igång. Hur ska du kunna hantera dessa.
Ett sätt är att tycka synd om personen istället för att ”idiotförklara” personen. Om den här personen är så här mot er, hur är han/hon mot sin partner, sina släktingar, sina barn osv. Stackars dem! Den här tekniken säger många fungerar väldigt bra. Det blir en annan känsla när du förstår hur liten del av deras liv du ändå är.
När något inte fungerar – gör något nytt.
Lycka till!