Det här kan säga en del om vilken kultur som råder på företaget. Hos en del företag är det lätt att kafferasten blir ett forum att ta upp de besvärliga kunderna och att vi verkligen får spy av oss om hur hemska en del är.
Det som är spännande är att det kan vara alldeles ypperligt att få prata av sig om du haft en riktigt jobbig kund på halsen. Om det stannar där. Vanligt är dock att det här blir en trigger till dina kollegor som påminns om något jobbigt de har varit med om. När du är klar är det en kollega som behöver berätta sin historia. Sin gamla historia. När den är klar kommer nästa kollega och drar sitt exempel och kafferasten blir en tävling i vilken kund som var jobbigast. 20 minuter nedpeppning om hur hemska kunderna kan vara.
Problemet med historia två, tre och fyra är att de har vi redan hört, flera gånger och då kommer funderingen om vi hamnat i ältarträsket.
Tänk nu om du har en alldeles ny kollega som börjat i gruppen och som nu förstår hur kaffesnacket ska föras på det här företaget. Här ska vi älta alla gamla sura kunder.
Det är bra att prata av sig om det stannar vid en person. Vi andra behöver inte bräcka, vara värre och starta ältandet av gamla historier.
En tanke kan vara…
Vad skulle hända om ni under en tid bestämmer er för att lyfta ”dagens trevligaste kund” runt kaffebordet. Ta fram ett exempel på någon som gett er beröm, någon som sa att ”du räddade min dag”, någon som tackade för vilken fin hjälp de fått. Det kanske är en kund som sa det direkt till dig, du hörde det på telefon eller du kanske fick ett mail med de fina orden.
Inom idrotten sitter inte spelarna och ältar misstagen inför en match. De peppar upp sig med positiva bilder och bra tankar. Det här kan vi knycka i de flesta arbeten och sprida mer positiv energi till varandra och det kommer att påverka hela vår arbetsdag.
Mitt tips…
Prata ihop dig med dina närmaste kollegor och bestäm er för två saker;
- När någon behöver prata av sig en dålig kundupplevelse så lyssnar vi andra, inte spinner vidare.
- Berätta för varandra vilken av dina kunder som var trevligast idag och gav dig en massa positiv energi.
Lycka till / Christer